archív - vzdelávanie
2011 - rozprávky v starom a novom šate
Rozprávkami v rôznych formách sa zaoberal vzdelávací program, pripravený v spolupráci s Miestnou knižnicou Petržalka. Mal za úlohu budovanie kladného vzťahu detí k čítaniu a ku knihám, a tiež poukazuje na to, že aj rozprávky sa v priebehu času menia a prispôsobujú novým podmienkam.
Deti sa stali súčasťou programu pri čítaní textu k obrázkom, ktoré im múzejný pedagóg premietal na pôvodnej premietacej technike, ktorá slúžila v školách na vzdelávanie ako učebná pomôcka. Program prebiehal v súčinnosti s petržalskou knižnicou, ktorú žiaci navštívili hneď po návšteve múzea.
2011 - 2018 malí múzejníci
Program bol určený pre deti predškolského veku a pre žiakov 1. ročníka základnej školy. Jeho cieľom bolo budovanie kladného vzťahu detí k múzeu ako kultúrnej inštitúcii. Program deťom atraktívnym spôsobom ukazoval svet dospelých - ich povolanie tak, aby sa aj deti samé naučili byť „malými múzejníkmi."
Program bol dvojfázový, uskutočňoval sa v priebehu dvoch návštev múzea. 1. návšteva deťom poodhalila to čo sa deje v „zákulisí", a tiež slúžila na predstavenie inštitúcie múzea, ktoré dovolí deťom nazrieť do depozitárov, kancelárií či reštaurátorskej dielne, ktoré múzeum skrýva. Hravou formou sa naučili základné pravidlá správania sa v priestore, akým je múzeum.
Počas druhej návštevy sa v interaktívnej časti sami stali malými múzejníkmi, ktorí "našli" predmet vo forme svojej prinesenej hračky, bádali ho, merali, opisovali jeho farby, materiály, zisťovali od koho ho získali, sami ho nakreslili a zdokumentovali odfotografovaním. Následne za svoju múzejnú "prácu" získali certifikát Malého múzejníka.
2012 - 2014 - revúcki discipuli
Revúcke gymnázium, ktoré od roku 1862 ako prvé prinieslo možnosť študovať v slovenskom jazyku, vošlo do učebníc. Len málokto si však vie predstaviť, ako žili a študovali jeho študenti, hovorilo sa im discipuli a s akými ťažkosťami bojovali jeho učitelia. Túto zaujímavú stránku histórie približoval vzdelávací program, ktorý bol určený pre triedne kolektívy žiakov 2. stupňa. Program bol vytvorený k výstave Revúca. 150 rokov >>>
2014 - 2015 - dobové vyučovanie spoločenskej výchovy
Žiaci sa na programe dozvedeli zaujímavosti o období prvej Slovenskej republiky. Čím bolo školstvo v rokoch 1939-45 ovplyvnené, čo sa v tomto období učilo a kde všade mohla výučba prebiehať. Dobovú atmosféru približovali autentické školské predmety (učebnice, zošity, písacie pomôcky, či pomôcky učiteľa), ktoré sa v tom čase používali na vyučovaní.
Vzdelávací program im pomohol zistiť, ktorý predmet sa dnes už na školách nevyučuje, čím bol zvláštny a v interaktívnej časti sa zamysleli nad pravidlami slušného správania sa. Súčasťou bol aj lektorát o výstave a premietanie školského filmu. Program bol pripravený k výstave Slovenskí učitelia v odboji a SNP >>>
2015 - 2016 povolaním múzejník
Za predmetom, či dielom, ktoré chodíme obdivovať do múzeí a galérií stojí zástup pracovníkov, ktorí sa ešte pred vystavením postarali o jeho ochranu a výskumom mu "vdýchli život". Prostredníctvom interaktívnej činnosti sa študenti oboznámili so základnými povolaniami, ktoré sú pre fungovanie múzeí nevyhnutné - dokumentátor - reštaurátor - kurátor/historik - lektor/sprievodca. Pre lepšie pochopenie spôsobu práce ľudí v múzeu, počas programu študenti využívali pracovné nástroje, ktoré sú pre spomínané múzejné povolania charakteristické ako: rukavice - plášť - štetec - lupa.
Pracovali v skupinkách pričom k dispozícii mali repliky exponátov, ktoré boli na výstave MŠaP 00045 vystavené. V závere svoje poznatky prezentovali a viedli dialógy o tom, či sú ich informácie dostatočné.
Vzdelávací program študentov nielen naučil ako pristupovať k zbierkovým predmetom, ktoré majú prívlastky unikátne, jedinečné, vzácne a reprezentujú kultúrne dedičstvo našich predkov, ale mohli nazrieť do profesnej oblasti, ktorá je na Slovensku málo známa.
2015 - 2018 od griflíka po plniace
Vzdelávací program ozrejmoval žiakom hlavné rozdiely v spôsobe písania, keď sa tento predmet učil v 2. pol. 19. storočia, v 30. a 60. rokoch 20. storočia. Na základe príbehu o troch chlapcoch, ktorí chodili do školy v rôznych historických obdobiach bolo žiakom priblížené, že ich rodičia a starí rodičia sa učili písať v "inej škole" ako je tá ich súčasná.
Na výstave MŠaP 00045 sme spoločne s deťmi hľadali zbierkové predmety, ktoré sa v minulosti používali výhradne na hodinách písania a ukázali si ich hlavné rozdiely, ktorými časom prešli. Priblížili sme si pojmy školských písacích potrieb, ktoré sú dnes už archaizmami, ale v minulosti boli bežnou súčasťou vybavenia žiakov a učiteľov na školách a vysvetlili rozdiely medzi skutočnými múzejnými exponátmi a replikami.
Spoza drevených školských lavíc si žiaci mali možnosť skúčať písať podľa predlôh presne také písmená, aké sa v jednotlivých historických obdobiach na škole povinne vyučovali. V najstaršom období sa pritom stretli s písaním kamennou paličkou - griflíkom na kamennú tabuľku, ďalšie vývojové obdobie poskytlo priestor na písanie pierkom, ktoré si pri písaní namáčali do atramentu pripraveného v kalamári vloženom v školskej lavici. Posledným obdobím, ktoré reprezentovalo vývoj písacích pomôcok v školskej histórii bolo písanie plniacim perom, ktoré sa už nápadne podobá na spôsob písania, ktorý poznáme zo súčasnosti.
Vzdelávací program podporil Magistrát hlavného mesta Bratislavy v rámci grantového programu pre voľný čas, šport a sociálne aktivity. Ďakujeme!
2016 - v zdravom tele zdravý duch
K výstave Športovci v školských laviciach bol vytvorený vzdelávací program, ktorého cieľom bolo oboznámiť deti s prostredím, ktoré v minulosti položilo základy pre vznik telesnej výchovy ako vyučovacieho predmetu ako boli v časoch neexistujúcich telocviční dvor alebo trieda. Deti cez výklad múzejného pedagóga komplexnejšie pochopili význam a funkciu telocviku, ktorý sa na školách vyučuje dodnes. Tým, že program bol koncipovaný ako aktívna činnosť, deti si mohli vytvoriť pozitívny vzťah k pohybu a cvičeniu. Výstavný priestor, sa tak na malú chvíľu premenil na telocvičňu, ktorej atmosféru dotvorili aj pôvodné školské cvičebné pomôcky a náradie.
2017 - ihla a háčik v zabudnutí
Vyučovacia hodina ručných prác v múzeu poukázala na rozdiely vo vyučovaní v minulosti - v obsahu vyučovania (čomu sa kedysi učili žiaci, aby sa uplatnili v živote) a porovnala ich s tým, čo sa učia žiaci v školách dnes.
Deti si cez výklad i praktickú činnosť ozrejmili význam predmetov, v minulosti nazývaných ručné práce. Dozvedeli sa, že boli často prepájané s predmetmi ako náuka o domácom hospodárstve, náuka o vedení domácnosti, či práce na pozemku.
Zameraním prác na tomto predmete bolo potrebné, aby sa na ňom žiaci delili na dievčatá a chlapcov. Otestovali si aj vlastnú zručnosť prišívaním gombíka a výrobou náramku priateľstva.
end faq